HTML

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

Címkék

adag (1) alap (17) alkohol (1) állat (2) átfogó (1) beteg (2) bicaj (1) bla (2) csirke (2) csoki (2) cukor (1) édesség (2) eszköz (2) evőeszköz (1) fizika (1) fokhagyma (1) főtt (1) friend (2) friss (1) fűszer (1) guest (1) hagyma (2) hal (2) hmmm (1) hülye (6) hús (7) hűtő (2) karamell (1) kenyér (1) kereső (1) kés (1) kezdő (2) konyha (5) konzerv (1) krumpli (3) lejárat (3) lekvár (2) liszt (1) máj (1) mák (1) mártás (1) mennyi (1) nyelvesz (1) off (3) olaj (1) paprika (1) penesz (1) prakikta (1) praktika (4) rántás (1) rántott (1) reader (6) recept (1) request (1) rizs (1) romlott (2) ruha (1) sajt (3) savanyúság (1) sertés (1) spec (1) spenót (1) süti (5) sütő (3) szavatosság (2) szesz (2) tárolás (1) tej (2) tészta (1) tojás (5) torma (1) trükk (2) tűzhely (1) újra (1) vaj (1) vendégség (1) vitamin (1) víz (2) zene (1) zöld (1) zöldség (4) zsír (2) zsiradék (3) Címkefelhő

Miezkiez

Napi kínzó kérdés gasztro témakörben

Okosok

2009.09.17. 06:49 gasztrogyerek

Kínzó kérdés 8. - Steril vágódeszka?

Címkék: konyha eszköz

A blog végre betöltötte funkcióját, valaki a Google-ből talált ide, "főtt tojás percig" kifejezéssel. SZEVASZ!

Mai kérdésünk nem régóta kérdés, valamelyik reggeli Stahl műsorban a domestosreklám egy percében beszélt valamit a szalmonelláról meg a mikrorészecskékről a vágódeszkán, meg hogy mindenhez másik kell, azóta van csak para, hogy akkor ezt most hogy.  Na most akkor

 

Milyen a jó és tiszta vágódeszka?

 


 

Fából? Műanyagból? Kell áztatni? Kell külön húsos meg zöldséges? (ha igen, akkor tudom, mit kérek névnapomra) Meddig kell mosogatni? És ha kell külön, akkor ha csokit kell nagyon apró darabokra vágnom, akkor azt melyiken? És mi a franc künönbség van a háromszázforintos és a négyezer forintos vágódeszka között?

 

A mosogatógépes válaszokat nem szeretném elfogadni, csak ha nagyon kikívánkozik.

 

A kép szintén google-ből van, innen : http://www.frederiksamuel.com/blog/images/rev2.jpg
Nekem nagyon bejön.

 

 

 

 

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://gasztrogyerek.blog.hu/api/trackback/id/tr901890070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Moha 2009.09.17. 07:52:10

Biztos nem az enyém az egyedül üdvözítő megoldás, de nekem fa vágódeszkáim vannak, külön húsos, zöldséges,kenyeres és van egy aprócska, ezen vágom a csokit,diót, ilyesmit. Nem többezer forintosak. Egyszerűen kézzel mosogatom el őket,szivaccsal, ha zsírosat vágtam,akkor mosogatószerrel. Soha nem "fertőtlenítettem" őket, a család mégsem lett ételmérgezett az elmúlt 20 évben.

Vesta · http://www.vesta007.blogspot.com/ 2009.09.17. 08:48:40

Szerintem műa. deszkán nem lehet vágni,nekem is külön van három fa vágódeszkám:húsos, zöldséges,gyümölcsös.Az utóbbin mehet a csoki,dió is.Nagyon forró /de nem lobogó:)/ folyó víz alatt súrolom el őket,szintén szivaccsal, és néha, mikor eszembe jut S.L. domestosa, lelkiismeret-furdalásom támad,hogy milyen anya vagyok én, ekkor locsolok rájuk szintén kis domestost,de ez csak viszonylag ritkán fordul elő nálam.Ételmérgezésről szintén nem tudok beszámolni, évtizedekre visszamenően.

lúdanyó · http://ludanyo.blogspot.com 2009.09.17. 09:23:17

Csatlakozom az előttem szólókhoz: fa vágódeszka, külön húsos, zöldséges, kenyeres és édes (gyümölcs, csoki, ilyesmi). A húsos legyen elég nagy és vastag, a többi közepes, nem méregdrágák, hanem teljesen egyszerűek. Domestost nem használok, elvi okokból :) Forró vízzel mosom el a húsost, a többit meleg vízzel. Nálunk sem volt még ételmérgezés. Valamelyik ismeretterjesztő csatornán van egy műsor, ahol ilyen kérdésekkel is foglalkoznak, laboratóriumban vizsgálták meg pl. a különböző vágódeszkákat. Nagyon jó, hogy felteszel ilyen kérdéseket!

Ismeretlen_69507 2009.09.17. 09:28:22

Valahol (nem tudom hol) egyszer azt olvastam, hogy a fa vagodeszka az igazi, mert azon a bakteriumok NEM tudnak megtelepedni, mig a muanyag vagodeszka reseiben igen. De forras nelkul ez csak igy az en velemenyem maradt...

Mónika 2009.09.17. 09:56:07

Sziasztok! Szerintem a különféle vegyszerek nem tesznek jót a fának (én is a fát helyezem előtérbe a műanyaggal szemben). Viszont ha már fertőtlenítés, akkor jöhet a só, de bőven, kis ideig rajta hagyni, majd sima vízzel lemosni. :)

Altair · http://zugblog.blogspot.com 2009.09.17. 12:22:06

Nekem fa vágódeszkáim vannak, de az élelmezésben mindenkit műanyagra kényszerítenek, mert az színkódos, így nem fordulhat elő, hogy a zöldségelőkészítő sárga műanyag vágólapján húst szeljen a hentes, pedig igazából neki a kéken kéne vagy mittudomén. ÁNTSZ, na! A fa vágódeszkáról viszont könnyebb lemosni a zsírt, ellenben a műanyaggal, amiről az nehezebben jön le. Mind a fa, mind a műanyag, sőt még az üveg (van olyan, aki üveg vágódeszkán csorbítja a késeit?) felületeken is képesek életben maradni bizonyos mikrobatörzsek, még patogének (kórokozók) is, de szerencsére jóval a betegséget okozó mennyiség alatt. A legtöbb kórokozóból ugyanis 1 000 000-t kell megenni, hogy megbetegedjünk. A fa vágódeszkánál arra kell vigyázni, hogy ha megreped, ki kell dobni, mert a repedésből nem tudjuk eltávolítani az élelmiszermaradékot és a rajta örömködő bacikat, amik majd a következő használatkor beszennyezik az ételt. Ezért a fa vágódeszkát nem szabad áztatni a mosogatóban, hanem minél gyorsabban le kell tiszítani és állítva (!) szárítani. Nekem van külön vágódeszkám húsra, külön zöldségre, külön galuska szaggatásra (mert a nagy galuskákat szeretjük) és külön egy kicsi, amit nem használok gyakran, de akkor ilyesmikre, mint a csokivágás. Ja, és van egy galuskaszaggató deszkám (az a nyeles), amin a kerti veteményt (paradicsom, paprika, póréhagyma) és a felvágottat meg a sajtot vagdosom vacsihoz. Szerintem ez nem kockázatos, mert a zöldségeket megmosva teszem rá, a sajtban nincs kórokozó mikroba, a felvágottat meg a végére hagyom. Ha húst készítek elő, akkor a vágódeszkát és a használt kést (olykor késeket) zöld domestos-szal fújom le és állni hagyom egy kicsit, majd elmosogatom. Ha ki kell vernem egy húst (klopfolnom), akkor előveszek két uzsonnászacskót és a hússzeletet rárakom az egyikre, a másikkal meg befedem. Így nem fröcsögnek a csempére a húscabrinkák meg a húslé és nem kell fertőtlenítem a csempét is. :o) Ja és a vágódeszka alá összehajtott konyharuhát mindjárt a mosásba dobom. Lehet, hogy ez túlzás, de én fontosnak érzem és megnyugtat. :o)

Ismeretlen_134996 2009.09.17. 15:08:20

Végy 3-4 fa vágódeszkát, és ha másról (különböző helyeken való tárolás, más-más formájúak, stb.) nem tudod megkülönböztetni őket, akkor mindegyik nyelére ragassz különféle színű szalagokat, esetleg rovátkold be a deszkákat (persze ahány van, annyiféle jelet használj :) ). Egyébként meg látogasd meg legfrissebb blogunkat! :)

vidak 2009.09.17. 15:58:30

Én is a fa vágódeszkát szeretem, simán el szoktam mosni (Domestost sose, azzal felmosni kell!), és állítva szárítani. Egy régi (40es évek) szakácskönyvben olvastam, hogy az elmosott vágódeszkát érdemes néha sóval bedörzsölni, kiszárítani és újra elmosni, így pl. nem lesz hússzaga, és a fertőtlenít is. Kiválóan működik :)

Ismeretlen_134546 2009.09.17. 19:34:37

Ezek dejók!!!! Kösz, egy csomó új dolgot mondtok! Remélem, fa vágódeszkát könnyebb találni, mint pogácsaszaggatót...(mert az egyetemtől otthonig belváros-vizafogó útvonalon az összes old's cool edényboltban voltam, de semmi)

vidak 2009.09.18. 18:13:28

pogácsaszaggatót szerintem 100Ft-os boltban, vagy hasonló helyen a legegyszerűbb találni, vagy nagyobb élelmiszerboltokban...

Altair · http://zugblog.blogspot.com 2009.09.18. 20:54:31

A Vásárcsarnok alagsorában (Vámház krt.) pogácsaszaggatót és vágódeszkát, sőt még zománcos tepsit is árulnak. :o)

Veronka 2009.09.19. 00:44:23

Egyszer azt olvastam, hogy a fában lévő csersavak vagy mik hosszabb távon megölik a bacikat, de kicsi lehet az ország azon lakóinak halmaza, akinek az otthoni vágódeszkától lett baja. Valaki ismer ilyen embert személyesen? :)) Nálunk sincs brutál vegyszerezés, az többet árt, inkább elkülönítés.

piszke · http://www.piszke.blogspot.com 2009.09.20. 09:53:40

Egy húsos, műa., egy zöldséges, fa és műa. bevonat :DD a csokit nem vágjuk, hanem bevágjuk... gyümölcsöt meg szerintem a zöldségesen vágok, végülis a zöldséget nem földesen teszem a deszkára. Sajnos elég régóta van már önálló háztatásom, de még az életben nem tettem semmire domestost vagy hypot a konyhában...viszont nem kell kinn hagyni mondjuk a csirkehús után inkubálódni a melegben, hanem gyorsan forró vízzel, mosogatószerrel elmosni. Ezért nem nagyon teszem mosogatógépbe se, mert ott is álldogál míg várja hogy megteljen a gép.

e.ke 2009.09.21. 20:29:15

Én fél citrommal szoktam átdörzsölni néha a szagok ellen.

Nyx 2009.09.29. 22:39:19

Fa vágódeszkát (vagy bármi mást, amit nem akarunk Domestosozni), ecetes bedörzsöléssel lehet fertőtleníteni, szagtalanítani!(Nem, nem marad ecet szaga!)

sugarcandy 2009.09.30. 21:14:53

A citrom egyúttal fertőtlenít is, legjobb tudomásom szerint.

erzsi 2009.10.03. 02:55:43

Vágódeszka fertőtlenítésre a mikrót szoktam használni. 1-2 percig mérettől függően persze. Megnyugtatóbb használni utána a deszkát számomra.

stampoasis · http://nokedlis.wordpress.com 2009.10.03. 13:19:01

már lehet, hogy kicsit lekéstem, de szerettem volna megerösíteni, hogy az ecetes bedörzsölést én is használni szoktam efertötlenítés és szagtalanítás céljára. remekül müködik, a legegyszerübb étkezési ecetet használom (abban a müanyag zöldüvegben). domestost, hypot meg ilyeneket nem szeretek a konyháaban használni - és a macskáink miatt a házban máshol sem. alternatívák keresésekor fedeztem fel az ecetet. különben pedig nekem is jól megkülönböztethetö fa-vágódeszkáim vannak: húsos, kenyeres, zöldség-gyümölcsös, csokis-diós.

Ismeretlen_72482 2009.10.17. 21:03:54

Nagymamám 4 centi vastag, és 30x25-ös fa deszkáját örököltem, ennek egyik fele a húsos, másik a zöldséges, főként hagymás deszkám. Van persze kenyeres-süteményes deszkám is, meg kisebb is, amit ritkán használok, és olyan, mint a tiszta fakanál pl. a krémek főzéséhez. A tisztásáról pedig annyit, hogy be szoktam szórni szódabikarbónával, ecetet öntök rá és kefével jól körbekefélem, aztán forró vízzel öblítem le. Élére állítva - télen a radiátoron - gyorsan megszárítom. Sosem nyálkás vagy zsíros. Bár az igaz, hogy húst pl. ritkán klopfolok, de akkor egy vastag fagyasztózacskóba dugom a szeleteket és úgy vágom őket nyakon, hogy ne legyen az egész konyha cifetcafatos :)) Egyébként én is láttam azt hiszem az NG-n azt a műsort, amiben végeredményként a fa deszka szerepelt a legjobban tisztíthatóság, baciháború és késbarátság szemszögből kutatva. Megjegyzem dobtam egy hátast, mikor G.Locatellit megláttam márványon darabolni mindenfélét.... szinte felsikoltottam, hogy jajj szegény kés! :)
süti beállítások módosítása